Het Kampvuur
Het Kampvuur

De onofficiële podcast over Temptation Island. Twee vrienden, Arjan en Martin, keken elke week de ultieme guilty pleasure en praten erover na. Deze podcast is met pensioen. De onofficiële podcast over Temptation Island. Napraten over de ultieme guilty pleasure.


Kampvuur Extra: 🚨 Temptation Island in zwaar weer 🚨

Breaking! We zijn sneller dan verwacht bij je terug met een extra aflevering. De afgelopen week stond bol van het Temptation Island-nieuws, na het geruchtmakende interview van oud-kandidaten Aylin en Efrain. RTL besloot een nieuw seizoen niet te bestellen, nadat nog een hele trits deelnemers zich meldde. Daar moeten we het natuurlijk uitgebreid over hebben in de onofficiële podcast over het programma. Ruiken ze geld? Komt Temptation Island terug? En zijn de makers een grens over gegaan?

Shownotes:

Praat mee:

Hosts:

Transcript

Klik op playbutton of tijdcode bij de regel waar je wil starten. Het transcript is automatisch gegenereerd en kan dus fouten bevatten.

⏸️  ▶️  00:00:00
Arjan, heb jij een breaking news bumper?

⏸️  ▶️  00:00:03
Zeker weten, Martin.

⏸️  ▶️  00:00:05
This is CNN breaking news.

⏸️  ▶️  00:00:08
Wat is een brekende nieuws?

⏸️  ▶️  00:00:09
Nou, Temptation is dood. Of is dat te vroeg?

⏸️  ▶️  00:00:13
Het ligt in coma.

⏸️  ▶️  00:00:15
Precies, inderdaad.

⏸️  ▶️  00:00:17
En daarmee wekken we automatisch het kampvuur weer tot leven.

⏸️  ▶️  00:00:21
Ik weet niet wat dat is.

⏸️  ▶️  00:00:22
De een is een dood, de ander is een herrijzenis.

⏸️  ▶️  00:00:25
Anders een podcast.

⏸️  ▶️  00:00:27
Ja, nee, we gaan het natuurlijk even in een extra aflevering hebben over alle ontwikkelingen rondom het programma.

⏸️  ▶️  00:00:34
Want het is in het oog van een media storm terechtgekomen.

⏸️  ▶️  00:00:38
Daar lusten de honden, spreekwoordelijke honden, geen brood van.

⏸️  ▶️  00:00:42
En daar moeten we natuurlijk over praten in deze extra, extra, extra aflevering.

⏸️  ▶️  00:00:46
Extra, extra aflevering.

⏸️  ▶️  00:00:48
Van het kampvuur.

⏸️  ▶️  00:00:49
De onofficiële podcast over Temptation Island.

⏸️  ▶️  00:00:53
Temptation Island.

⏸️  ▶️  00:00:55
Ging het te ver achter de schermen bij Temptation Island?

⏸️  ▶️  00:01:11
Ik vind het zo kwalijk en zo platvloers om mensen in een tv-programma te zetten.

⏸️  ▶️  00:01:17
En eigenlijk op te stoken dat je je partner moet verneuken.

⏸️  ▶️  00:01:21
Die eruit ziet als een geil beest in één bed stoppen.

⏸️  ▶️  00:01:24
En dan maar hopen dat de dekentjes een beetje heen en weer gaan.

⏸️  ▶️  00:01:27
Het lijkt me heel duidelijk dat RTL hier gewoon mee moet stoppen.

⏸️  ▶️  00:01:31
Nu. Hadden ze tien jaar geleden al, maar nu echt.

⏸️  ▶️  00:01:33
Kijk, je kunt het programma verschrikkelijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat wat er gezegd is door oud-kandidaten, dat dat waar is.

⏸️  ▶️  00:01:39
RTL die stopt voorlopig met Temptation Island naar veertien meldingen van mentale schade.

⏸️  ▶️  00:01:44
Juist die heftigste beschuldigingen, die worden ook van alle kanten al weersproken.

⏸️  ▶️  00:01:49
Dus ja, er is daar alcohol aanwezig.

⏸️  ▶️  00:01:51
Ik denk ook dat de kijkers van het programma zich wel voorstelling kunnen maken van hoe saai het programma zou zijn geworden als daar helemaal geen alcohol was geweest.

⏸️  ▶️  00:01:59
Het is gewoon heel veel. Er is 30.000 euro betaald. Daarmee denk ik ook gelijk is dat dan een soort van schuldbekentenis.

⏸️  ▶️  00:02:06
Wat ik wel hier meespeelde, en een rechter toetst dan ook een redelijkheid en een billijkheid.

⏸️  ▶️  00:02:10
Wat meespeelde, ik wilde de voorzienbaarheid.

⏸️  ▶️  00:02:12
Als jij in een Python gaat zitten, kan je niet daarna zeggen, ja, ik heb een trauma vanwege de hoogte waar ik ben geweest.

⏸️  ▶️  00:02:18
Temptation Island is een soort Python eigenlijk. Je moet weten waar je aan begint en voordat je eraan begint of zoiets.

⏸️  ▶️  00:02:24
Dat is altijd verstandig in het leven. Maar ja, dit zijn allemaal reacties op het nieuws van vrijdag over het tijdelijk stoppen van het programma.

⏸️  ▶️  00:02:34
RTL heeft nog niet helemaal de stekker eruit getrokken, maar een van de twee puntjes van de stekker is uit het stopcontact.

⏸️  ▶️  00:02:40
Kunnen we dat zo stellen?

⏸️  ▶️  00:02:41
Ik vind dat je echt een enorm mooi puntje maakt op deze manier.

⏸️  ▶️  00:02:43
Goed hè? RTL wil eerst duidelijkheid over de meldingen die zijn binnengekomen. Er zijn inmiddels 14, Arjan, 14 oud-kandidaten.

⏸️  ▶️  00:02:52
14.

⏸️  ▶️  00:02:53
Die zeggen dat ze psychische schade hebben opgelopen na het luisteren van, ik bedoel, het kijken van Temptation Island.

⏸️  ▶️  00:02:58
Ja, het zou toch maar zo zijn dat ze allemaal psychische klachten hebben gekregen omdat ze naar het kampvuur zaten te luisteren.

⏸️  ▶️  00:03:11
Dat zal niet hebben geholpen, dat durf ik wel te stellen.

⏸️  ▶️  00:03:15
Maar we zitten nou te lachen om psychische klachten. Dat kan natuurlijk niet.

⏸️  ▶️  00:03:20
Nee, die mensen hebben ze allemaal, psychische klachten, daar gaan we het zo meteen over hebben.

⏸️  ▶️  00:03:25
Peter van der Vorst, de programmadirecteur van RTL, heeft gisteren gezegd dat hij eerst de ervaringen van deze oud-kandidaten wil horen, met ze in gesprek wil gaan.

⏸️  ▶️  00:03:33
En dan kijken of het programma terugkeert.

⏸️  ▶️  00:03:36
Maar hij zei wel ook dat er nog geen nieuw seizoen besteld was en dat dat dus voorlopig ook niet gaat gebeuren.

⏸️  ▶️  00:03:42
Precies. En in deze aflevering van het kampvuur gaan we gewoon eens eventjes door die tijdlijn heen.

⏸️  ▶️  00:03:48
Vorige week, op 2 september, zeg ik even uit mijn hoofd, kopte het AD heel groot op de voorpagina dat oud-kandidaten last hebben van hun deelname aan Temptation Island.

⏸️  ▶️  00:04:03
En wat er voor de rest allemaal is gebeurd, met reacties van deelnemers.

⏸️  ▶️  00:04:08
Och, och, och, nou, nou, nou, het lijkt wel een journalistiek onderzoeksplatform wat we deze week zijn, Martin Bruijn.

⏸️  ▶️  00:04:14
Ja, laten we inderdaad, want daar begon het met het bommetje dat oud-kandidaten Eileen en Efraim lieten ontploffen onder het programma, in dat interview met het AD.

⏸️  ▶️  00:04:26
Ik heb even de belangrijkste punten eruit gehaald en laten we die maar even langslopen dan.

⏸️  ▶️  00:04:31
De kop boven het artikel was 'Voor het leven getekend door Temptation Island. Daar verandert een vergoeding van 30.000 euro niets aan.'

⏸️  ▶️  00:04:39
Daar zit al zoveel informatie in dat je denkt, oké, even lezen.

⏸️  ▶️  00:04:44
Dat hebben we massaal gedaan ook. Het kwam er in ieder geval op neer dat Efraim al meteen toegeeft dat hij meedeed voor de Roem.

⏸️  ▶️  00:04:54
Want ze zouden naar Italië gaan en hij kon meedoen aan Big Brother Vips, maar dan moest hij nog even wat bekender worden.

⏸️  ▶️  00:05:01
En dat is dan voldoende dat je mee hebt gedaan aan Temptation Island, dan ben je al een vip.

⏸️  ▶️  00:05:06
In Nederland, notabene.

⏸️  ▶️  00:05:07
In Nederland, dan ben je in Italië al een vip. Dus je weet wat je te doen staat, Arjan.

⏸️  ▶️  00:05:10
Want hij deed vanaf kleins af aan al mee aan theatervoorstellingen en speelde ook een rolletje in films.

⏸️  ▶️  00:05:17
En een rolletje in Temptation Island.

⏸️  ▶️  00:05:19
Of hij was het filmrolletje, dat kan natuurlijk ook, maar ik vermoed dat het gaat over dat hij daarin acteerde.

⏸️  ▶️  00:05:26
En het was zijn droom om daarin verder te gaan.

⏸️  ▶️  00:05:30
En ze deden mee aan een seizoen van Love or Leave, het nieuwe concept.

⏸️  ▶️  00:05:36
En hij zegt dus in dat stuk, wat ik opmerkelijk vind, hij zei 'Je kon weggaan wanneer je wilde, het leek allemaal wat milder.'

⏸️  ▶️  00:05:44
Dat lijkt mij toch opmerkelijk, het programma zegt toch niet tegen je 'Ja wil je meedoen? Ja je kan weggaan wanneer je wilt hoor, kijk maar even waar je zin in hebt, maar wil je meedoen?'

⏸️  ▶️  00:05:53
Precies, ja. Het moest natuurlijk wel daadwerkelijk allemaal milder zijn.

⏸️  ▶️  00:05:59
Love or Leave is natuurlijk neergezet als een aanpassing op het oorspronkelijke format.

⏸️  ▶️  00:06:06
En daarin werd ook actief gezegd, we gaan nu op zoek naar, je gaat je liefde testen als zijnde, past er iemand beter bij mij?

⏸️  ▶️  00:06:16
In plaats van, kun je ervoor zorgen dat je niet vreemd gaat?

⏸️  ▶️  00:06:21
Dus ik kan me voorstellen dat het aan hun gebracht is als zijnde, het is milder dan dat het was.

⏸️  ▶️  00:06:28
Het kan ook zijn dat het nog steeds milder was dan wat het was, maar dan was het dus daarvoor nog erger.

⏸️  ▶️  00:06:33
Het is nog steeds niet zo dat je een resort opgestuurd wordt denk ik, en dat er vervolgens wordt gezegd, nou kijk maar even wat je doet, je hoort niks, je mag doen en laten wat je wilt.

⏸️  ▶️  00:06:47
Je doet natuurlijk nog steeds wel mee aan een televisieprogramma, dus daar zijn grenzen op.

⏸️  ▶️  00:06:52
Kijk, vlak voordat zij kwamen is er een koppel naar huis gestuurd, Jan Sietse, met de Swing of Love volgens mij.

⏸️  ▶️  00:07:02
En toen kwamen zij erin, dus het is in zoverre zo dat er dus een moment is geweest waarop je ervoor kunt kiezen om eruit te gaan.

⏸️  ▶️  00:07:12
Misschien is dat ze wel verteld, dat is een goed punt wat je maakt, dat ze dat verteld is aan het begin over die Swing of Love.

⏸️  ▶️  00:07:19
Dat dat het nieuwe concept was en dat het een moment zou zijn dat je zou kunnen kiezen om naar huis te gaan.

⏸️  ▶️  00:07:24
Maar ja, dat was al ingezet. -Die god niet voor hun.

⏸️  ▶️  00:07:26
Nee, want zij kwamen daarna inderdaad. -Want ze kwamen daarna.

⏸️  ▶️  00:07:29
En dat zeggen ze ook echt in dat interview, dat ze voorgelogen zouden zijn over het feit dat ze reservekoppel zouden zijn.

⏸️  ▶️  00:07:37
Daar zouden ze specifiek naar gevraagd hebben en daar zou gezegd zijn dat het niet zo was, want ze wilden er per se vanaf het begin inzitten voor de Roem.

⏸️  ▶️  00:07:46
Nou ja, dat weten we vanwege Big Brother. -Ja.

⏸️  ▶️  00:07:50
Kijk, ik doe gewoon nooit mee vanwege de Roem aan iets wat... Ik denk de hele tijd, je hebt dit programma moeten zien.

⏸️  ▶️  00:07:59
Hij kent het programma, want hij was verleider eerder. -Precies.

⏸️  ▶️  00:08:02
Dus de vraag is als die hele productie, en nog het seizoen in 2019 volgens mij, dus dat was als ik mij niet vergis nog voor de Love or Leave versie.

⏸️  ▶️  00:08:13
Dat hij verleider was.

⏸️  ▶️  00:08:15
Ja, degene waarvan de productie nog erger was dan degene waar hij in terecht kwam, gezien het feit dat Love or Leave allemaal iets zachter was.

⏸️  ▶️  00:08:25
Neem je daar dan, als je weet in wat voor programma je komt en het is zo'n rattenbende, om het zomaar even te zeggen,

⏸️  ▶️  00:08:35
ga je dan daar weer naartoe met de dame, zeg maar met je vriendin, om beroemd te worden als je daar zulke slechte ervaringen...

⏸️  ▶️  00:08:42
Dat kan toch? Dat is het hele punt met dit.

⏸️  ▶️  00:08:46
Laten we ook meteen even zeggen, want we hebben grapjes gemaakt over die psychische klachten,

⏸️  ▶️  00:08:51
maar op het moment dat je op welke manier dan ook psychische klachten waar dan ook van oploopt, dan is dat hoe dan ook volkomen kut.

⏸️  ▶️  00:08:58
Absoluut, en dat staat ook buiten kijf in dit interview. Ik durf 100% aan te nemen dat zij psychische klachten hebben opgelopen.

⏸️  ▶️  00:09:04
De centrale vraag is, is dat het programma aan te rekenen?

⏸️  ▶️  00:09:08
Precies, daar gaan wij geen antwoord op vinden in het komende half uur, dus als je daar naar zoekt, dan zou ik op dit moment stoppen met luisteren.

⏸️  ▶️  00:09:15
Maar er is wel voldoende over te zeggen natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:09:18
Maar psychische klachten enzo, dat is allemaal inderdaad, zoals je zegt, dat is heel erg en daar willen we ook niks aan afdoen.

⏸️  ▶️  00:09:28
Maar de vraag is dus inderdaad, wat is de schuld van het programma? Hoe zit dat programma in elkaar?

⏸️  ▶️  00:09:39
En op het moment dat je nu dingen die zij hebben verteld in het interview van een andere context gaat voorzien of een andere visie daarop,

⏸️  ▶️  00:09:47
dan kan het lijken alsof we de klachten die ze hebben ofzo niet serieus nemen en dat is dus niet het geval.

⏸️  ▶️  00:09:53
Nee, dat is goed dat we dat benadrukken, want dat ben ik 100% met je eens. Daar doen we niks aan af.

⏸️  ▶️  00:09:59
Ook de beleving van die mensen is natuurlijk de beleving van die mensen geweest.

⏸️  ▶️  00:10:02
Dus het is alleen de vraag, je kunt allerlei dingen op verschillende manieren opvatten of iets wat gezegd is, kan met verschillende bedoelingen gezegd zijn.

⏸️  ▶️  00:10:12
En daar gaan wij eigenlijk natuurlijk een beetje naar opzoek. Wat kan hier nou precies gebeurd zijn?

⏸️  ▶️  00:10:17
En ook de vraag, in hoeverre wisten ze dus waar ze aan begonnen worden in dat openingsfragmentje?

⏸️  ▶️  00:10:22
Is dat die OM deskundige van RTL Boulevard die zei iets over die Python?

⏸️  ▶️  00:10:27
Als je in de Python gaat zitten dan weet je ook dat je in de Python gaat zitten en kun je ook niet zeggen dat het...

⏸️  ▶️  00:10:31
Voorzienigheid, voorzienbaarheid?

⏸️  ▶️  00:10:33
Kennelijk ja, zoiets. Het zal een juridische term zijn. Want dat vraag ik me ook wel af.

⏸️  ▶️  00:10:38
We weten dus dat hij als verleider daar is geweest en een van de dingen die genoemd wordt in het artikel,

⏸️  ▶️  00:10:44
is dat Eileen een klap kreeg van het feit dat er een verleidster, een vrijgezel moet dat overigens zijn,

⏸️  ▶️  00:10:51
bij Evelien Nabdine werd gestuurd met een ontbijtje. Ja, hallo! Dat gebeurt echt ieder seizoen, iedere dag.

⏸️  ▶️  00:10:58
Ieder seizoen van het kampvuur, de onofficiële podcast over Temptation Island, ging het weer over het gezeik over die kutontbijtjes.

⏸️  ▶️  00:11:05
Ja, want wij vinden dat ook kut. Dat snappen we Eileen, dat je dat kut vond.

⏸️  ▶️  00:11:09
Maar ik bedoel, ja, dat kan natuurlijk geen verrassing zijn. Dus ja, dat er daar beelden van werden getoond.

⏸️  ▶️  00:11:16
Ja, ik snap wel dat je in de mindfuck van het programma zit, maar deze had je wel kunnen weten.

⏸️  ▶️  00:11:22
Hier kun je nog steeds tegen zeggen, op het moment dat je weet dat een koppel de afspraak heeft om geen verleiders op de kamer toe te laten,

⏸️  ▶️  00:11:32
kun je je natuurlijk afvragen of het programma dan vervolgens aan een verleider moet vragen, wil jij een ontbijtje op bed brengen bij een van die twee?

⏸️  ▶️  00:11:41
Ja, ja, ja, ja, ja, ja. Die is een beetje lastig. Efraim kan ook zeggen, blijf maar even buiten natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:11:51
Maar ja, ook die kan bezwijken onder de druk van zo'n programma en denken, oh ja, nou dit zal wel moeten, dus nou vooruit dan maar.

⏸️  ▶️  00:11:58
Ze zaten wel als het ware aan weerskanten van het bed.

⏸️  ▶️  00:12:02
Ze kan ook naar buiten hebben gestuurd, maar dat ze dan dus wel beelden tonen van het feit dat ze op de kamer was.

⏸️  ▶️  00:12:08
Nee, ze hebben op bed gezeten. Efraim aan de ene kant van het bed en die dame aan de andere kant van het bed en die lag een beetje zo over het bed heen.

⏸️  ▶️  00:12:16
Er was geen lichamelijke aanraking of zo, er was duidelijk dat er wat afstand moet worden bewaard.

⏸️  ▶️  00:12:20
Maar dat is een soort van compromis denk ik die Efraim heeft bedacht, geconfronteerd wordende met het feit nadat hij net wakker was.

⏸️  ▶️  00:12:29
Kijk, het feit dat je het stimuleren van zo'n ontbijtje op bed bij een koppel waarbij je weet dat het de afspraak is om dat niet te doen.

⏸️  ▶️  00:12:40
Ja, nou ja, daar is best een kanttekening bij te plaatsen of dat nou zo chic is.

⏸️  ▶️  00:12:47
En tegelijkertijd maak je televisie. Dus wat gebeurt er in een programma als je altijd alleen maar de hele tijd, als je er bij wijze van spreken tussen moet je er dan ook tussen gaan springen op het moment dat je de afspraak hebt.

⏸️  ▶️  00:13:00
Er mag niet gezoend worden en vervolgens wordt er ergens in een hangmat links achterin naast het zwembad gezoend.

⏸️  ▶️  00:13:06
Moet je dan als programma daartussen gaan springen en zeggen hoho dit is jullie afspraak niet stop dit.

⏸️  ▶️  00:13:10
Nee precies, zij hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Ja absoluut.

⏸️  ▶️  00:13:15
En dan komt een van de dingen waarvan ik toen ik het las dacht als dit waar is, is het echt het failliet van het programma en dan kunnen ze echt wel opdoeken.

⏸️  ▶️  00:13:24
Het feit dat Ilim beweert dat er alleen maar alcohol te drinken was en dat ze om water vroeg en dat niet kreeg.

⏸️  ▶️  00:13:31
Dat lijkt mij als ik het even heel plat zeg bullshit.

⏸️  ▶️  00:13:34
Nou kijk, loop zelf naar een kraan en schenk je zelf een glas water op.

⏸️  ▶️  00:13:38
Je zit gewoon in een villa dus er staat een kraan in de keuken.

⏸️  ▶️  00:13:42
Ja en waarschijnlijk bij het toilet.

⏸️  ▶️  00:13:44
Dit seizoen was sowieso na het gedoe met de villa volgens mij.

⏸️  ▶️  00:13:50
Volgens mij wel ja.

⏸️  ▶️  00:13:52
Dus die programmamakers wisten ook wel dat ze op moesten passen.

⏸️  ▶️  00:13:55
Ze zullen zoiets echt niet hebben gedaan. Dat kan ik me gewoon echt niet voorstellen.

⏸️  ▶️  00:14:00
En als dat wel zo is, dan mag het programma van tv.

⏸️  ▶️  00:14:04
Dat kun je gewoon natuurlijk niet maken. Je kunt niet mensen dwingen om alcohol te drinken.

⏸️  ▶️  00:14:11
Nee, nou hij is Mike, kleine Mike, we weten wel die van Evi met zijn kinderwens.

⏸️  ▶️  00:14:19
Dat was zijn kinderwens?

⏸️  ▶️  00:14:21
Dat was niet zijn kinderwens.

⏸️  ▶️  00:14:23
Die heeft op zijn Instagram uitgebreid gereageerd en dat is op zich wel interessant.

⏸️  ▶️  00:14:29
Want wij hebben een interview gehouden met Mike voor onze steuners.

⏸️  ▶️  00:14:34
En daarin vertelde hij dat hij non-alcoholisch door het leven gaat.

⏸️  ▶️  00:14:38
Dus een van mijn vragen was meteen, dat kan toch bijna niet waar zijn.

⏸️  ▶️  00:14:43
Want Mike heeft gewoon meegedaan en is volgens mij niet als een rozijn verrompeld en uitgedroogd teruggekomen.

⏸️  ▶️  00:14:52
Dus die moet ergens non-alcoholische shit gestructureerd hebben gekregen.

⏸️  ▶️  00:14:58
Hij heeft op zijn Instagram een uitgebreide reactie gegeven.

⏸️  ▶️  00:15:02
Acht minuten?

⏸️  ▶️  00:15:03
Ja, ruim zelfs. Zeer veel stories.

⏸️  ▶️  00:15:07
Maar goed, dit is wat hij zei specifiek over het drankgebruik.

⏸️  ▶️  00:15:13
Wat heel vaak genoemd wordt dat de productie zo aansturen op overmatig alcohol gebruik.

⏸️  ▶️  00:15:18
Nou, dat is gewoon niet waar.

⏸️  ▶️  00:15:20
Dat is gewoon de grootste bullshit die er is, sorry voor mijn taalgebruik, maar ik drink geen alcohol.

⏸️  ▶️  00:15:27
Alle beide seizoenen niet.

⏸️  ▶️  00:15:29
De productie heeft niet één keer geprobeerd om mij aan het drinken te krijgen.

⏸️  ▶️  00:15:33
Niet één keer.

⏸️  ▶️  00:15:34
Dus dat is al één ding wat niet klopt.

⏸️  ▶️  00:15:37
Sterker nog, de productie is hier heel streng op.

⏸️  ▶️  00:15:39
Voor de mensen die wel alcohol drinken geldt een bepaald tijdstip dat je dat mag doen.

⏸️  ▶️  00:15:45
Flessen staan achter slot en grendel en de productie bepaalt wanneer er alcohol gedronken wordt.

⏸️  ▶️  00:15:51
Dus dat is al één ding wat niet klopt.

⏸️  ▶️  00:15:53
Dat was in zowel seizoen één als in seizoen vier.

⏸️  ▶️  00:15:56
Dus het kan ook niet weerlegd worden van ja, nee, dat was misschien in jouw seizoen.

⏸️  ▶️  00:16:00
Nee, onzin. Ik heb seizoen één meegemaakt en ik heb seizoen vier meegemaakt.

⏸️  ▶️  00:16:04
Al die beide seizoenen heeft de productie niet aangezet op het overmatig drankgebruik.

⏸️  ▶️  00:16:12
Het is gewoon niet waar.

⏸️  ▶️  00:16:13
Nou, dat lijkt me vrij duidelijk. Het is gewoon niet waar, zegt Mike.

⏸️  ▶️  00:16:17
Volgens mij is het niet waar.

⏸️  ▶️  00:16:19
Ik heb het idee...

⏸️  ▶️  00:16:20
Ik weet niet hoe jij dit hier naar laat zegt.

⏸️  ▶️  00:16:22
Wat ik net zei, ik kan me dus niet voorstellen dat ze dit zouden doen.

⏸️  ▶️  00:16:26
Maar zou dat dan betekenen dat Eileen en Efraim liegen? Ik weet ook niet of dat zo is.

⏸️  ▶️  00:16:31
Heeft ze die indruk gehad dat ze alleen maar drank mocht?

⏸️  ▶️  00:16:35
Maar ja, dan had ze dus een glas water kunnen pakken.

⏸️  ▶️  00:16:37
Ja, ik vind dat toch moeilijk hoor.

⏸️  ▶️  00:16:39
Ik vind het ook moeilijk. Maar moreel gezien kan ik...

⏸️  ▶️  00:16:43
Kijk, er gaan daar jonge mensen naartoe en jonge mensen hebben over het algemeen niet zo'n heel erg groot probleem met een borreltje op een avond.

⏸️  ▶️  00:16:50
Laten we elkaar geen mietje noemen, Martin.

⏸️  ▶️  00:16:54
Jij weet ook nog wel hoe dat vroeger was.

⏸️  ▶️  00:16:56
Toen jij nog jong en snap was.

⏸️  ▶️  00:16:58
Dat is een tijdje terug.

⏸️  ▶️  00:17:00
Maar dus, ja.

⏸️  ▶️  00:17:04
Hier wordt ook al geschonken.

⏸️  ▶️  00:17:06
Ik heb ook ergens gelezen dat mensen maximaal twee drankjes mochten drinken.

⏸️  ▶️  00:17:10
Dat vind ik wel aan de weinige kant, moet ik heel eerlijk zeggen.

⏸️  ▶️  00:17:14
Dat lijkt me ingewikkelder.

⏸️  ▶️  00:17:20
We hebben mensen stomdronken daar rond zien lopen, dus je kunt je afvragen in hoeverre dat waar is.

⏸️  ▶️  00:17:25
Maar dat er grenzen worden gesteld aan alcoholgebruik, dat lijkt me volkomen logisch.

⏸️  ▶️  00:17:30
Ook omdat je nog een beetje wil dat je je kandidaten nog een beetje in bedwang hebt.

⏸️  ▶️  00:17:34
Voorkomen naar de tering en al kotsend in de zwembad.

⏸️  ▶️  00:17:40
Volgens mij is dat ook niet per se waar de programma maken geld voor.

⏸️  ▶️  00:17:42
Dat is ook geen goede televisie.

⏸️  ▶️  00:17:44
Dus ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

⏸️  ▶️  00:17:46
Ik denk dat er oprecht afspraken zijn dat het dranken maar mag van na eten van een uur of acht tot een uur of tien, twaalf.

⏸️  ▶️  00:17:55
Vaak zijn er ook nog geluidsregels namelijk.

⏸️  ▶️  00:18:00
Over dat het na twaalf uur in een bepaalde omgeving stil moet zijn.

⏸️  ▶️  00:18:03
Dus die feesten kunnen zo volgens mij niet tot diep in de nacht met allemaal tiefus herrie en geschreeuwen en galal doorgaan.

⏸️  ▶️  00:18:12
Weten we nog waar dit seizoen gefilmd is? Was dit het Italiaanse seizoen?

⏸️  ▶️  00:18:16
Ja, ergens in Europa denk ik.

⏸️  ▶️  00:18:18
Ja, volgens mij was dit Italië inderdaad.

⏸️  ▶️  00:18:20
Ja, we waren er niet bij, maar ik vind het nogal een beschuldiging.

⏸️  ▶️  00:18:27
In ieder geval zegt Efrain ook dat hij op een gegeven moment naar huis wilde.

⏸️  ▶️  00:18:32
En dat de programmamakers toen hebben gezegd, nee dat kan niet, je blijft hier.

⏸️  ▶️  00:18:37
Je juikt je zender om, of we filmen je niet meer en je krijgt een boete.

⏸️  ▶️  00:18:40
En volgens hem zou dat dan om minstens twintigduizend euro gaan.

⏸️  ▶️  00:18:43
Nou heeft Peter van der Vorst vrijdag gezegd, die boetes, dat gaat echt alleen om spelbederf, om spoilers.

⏸️  ▶️  00:18:52
Als je je vertelt dat je toch stiekem uit elkaar bent of dat soort dingen.

⏸️  ▶️  00:18:57
Niet over het praten over misstanden of het naar huis willen.

⏸️  ▶️  00:19:00
Dus ja, dat is een beetje hij zegt, ik zeg. Of hoe zeggen we dat in Nederlands?

⏸️  ▶️  00:19:06
Dat werkt niet in het Nederlands.

⏸️  ▶️  00:19:12
In ieder geval, van horen zeggen, ik weet het niet.

⏸️  ▶️  00:19:16
Ja, daar kunnen we ook weinig.

⏸️  ▶️  00:19:19
Ik vind het zo moeilijk als iemand echt zegt tegen programmamakers dat hij naar huis wil.

⏸️  ▶️  00:19:25
En dat blijft herhalen, dan gaat diegene toch naar huis lijkt me.

⏸️  ▶️  00:19:28
Nou dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je er tegen inbrengt.

⏸️  ▶️  00:19:32
Kijk het kan best zijn dat die regels, dat is zo'n contract waar Peter van der Vorst aan refereert.

⏸️  ▶️  00:19:38
Dat dat is hoe het op papier bedoeld is om te gebruiken.

⏸️  ▶️  00:19:44
Het kan best zijn dat daar lokaal iemand is die die regels of niet goed interpreteert.

⏸️  ▶️  00:19:49
Of denkt nou moet je eens ophouden met dat gezeik.

⏸️  ▶️  00:19:51
En over spelbederf begint en dat daar een boete op zit.

⏸️  ▶️  00:19:55
Ja, wat is spelbederf? Dat zal niet zo in het contract staan.

⏸️  ▶️  00:20:00
Maar dat zou dan wel weer een geval zijn als dit waar is.

⏸️  ▶️  00:20:03
Kan het programma wel opdoeken?

⏸️  ▶️  00:20:05
Ja, het hoeft geen staand beleid te zijn.

⏸️  ▶️  00:20:10
Ik weet niet hoe die gesprekken zijn gegaan.

⏸️  ▶️  00:20:13
Maar ik kan me voorstellen dat je wordt aangemoedigd om te blijven.

⏸️  ▶️  00:20:16
Want als iedereen maar gewoon op de heiligzijde wil.

⏸️  ▶️  00:20:19
Nee, dat begrijp ik. Het is niet dat je zegt ik wil weg en dat je meteen weg gaat.

⏸️  ▶️  00:20:22
Ja, dat de koffer al gepakt en klaar staat bij het hek.

⏸️  ▶️  00:20:25
Als jij er zelf van overtuigd bent dat je weg wil en dat vol blijft houden.

⏸️  ▶️  00:20:29
En het feit is dat je er gewoon helemaal doorheen zit en kapot bent.

⏸️  ▶️  00:20:34
En dat vol blijft houden, dan denk ik dat de programmamakers je niet tegen kunnen houden.

⏸️  ▶️  00:20:39
Nee, maar het ging over het feit dat hij vond dat de relatie uit was.

⏸️  ▶️  00:20:45
En dat hij daarom weg wil.

⏸️  ▶️  00:20:49
Ja, je kunt altijd wel weg willen.

⏸️  ▶️  00:20:52
Maar nogmaals, ik denk dat het er wel over gaat dat je niet zomaar even weg kunt.

⏸️  ▶️  00:20:58
En ook niet dat je denkt ik ben boos op mijn partner.

⏸️  ▶️  00:21:00
Ik maak het uit en krijg maar de vliegende vinkentering.

⏸️  ▶️  00:21:05
Ik ga lekker weg. Sterker nog, ik denk dat een relatie...

⏸️  ▶️  00:21:08
dat zij dat mede aan te danken hebben dat ze nog bij elkaar zijn.

⏸️  ▶️  00:21:13
Omdat ze hebben moeten blijven en elkaar weer onder ogen hebben moeten komen bij dat kampvuur.

⏸️  ▶️  00:21:18
Hij is zo buiten proportioneel boos ook in sommige van die fragmenten.

⏸️  ▶️  00:21:22
Je denkt het is misschien wel goed dat je hem eventjes daar hebt moeten houden.

⏸️  ▶️  00:21:28
Want ik kan me voorstellen dat hij Arjen er vervolgens nooit meer had gezien.

⏸️  ▶️  00:21:31
En dan waren ze misschien nu wel geen koppel meer geweest.

⏸️  ▶️  00:21:34
Maar goed, dat is allemaal speculatie.

⏸️  ▶️  00:21:37
Maar je kunt in zo'n programma niet zomaar weg.

⏸️  ▶️  00:21:40
Er zijn trouwens wel mensen weggegaan.

⏸️  ▶️  00:21:43
Vrijgezellen die opeens verdwenen.

⏸️  ▶️  00:21:47
Weet je dat nog? Gewoon weg. Hupsakee.

⏸️  ▶️  00:21:50
Verdwenen. Ging niet goed mee. Of er kwam een bericht van thuis. En hop, weg.

⏸️  ▶️  00:21:54
Dus ja, er is een moment waarop je weg kunt.

⏸️  ▶️  00:21:56
Als vrijgezel denk ik makkelijker dan als koppel.

⏸️  ▶️  00:21:58
Dat is sowieso iets groter al.

⏸️  ▶️  00:22:01
Maar ik denk wel dat er een zekere druk op hun is gelegd om te blijven.

⏸️  ▶️  00:22:07
Want ze waren al het reservekoppel.

⏸️  ▶️  00:22:09
En vervolgens na een dag of drie...

⏸️  ▶️  00:22:13
Je gaat er ook niet met een elftal aan koppels naartoe waarbij je ongelimiteerd kunt verversen.

⏸️  ▶️  00:22:20
Dus ja, het programma kennende en weten waar...

⏸️  ▶️  00:22:24
Je hebt gewoon vier koppels nodig daar.

⏸️  ▶️  00:22:27
Ook de... Hoe zeg je dat?

⏸️  ▶️  00:22:30
Het statement dat het maakt op het moment dat er weer een koppel verdwijnt.

⏸️  ▶️  00:22:34
En dat het allemaal oké is.

⏸️  ▶️  00:22:36
Dat zegt ook iets voor de volgende jaren.

⏸️  ▶️  00:22:38
Ik kan gewoon weg. Als ik zeg, nou het is uit, ik ben weg.

⏸️  ▶️  00:22:41
Eens, maar op het moment dat er onterecht met een boeteclausule is gezwaaid.

⏸️  ▶️  00:22:46
Laten we dan maar even zeggen, in dat geval onterecht.

⏸️  ▶️  00:22:49
Omdat het dan daar niet op zou slaan.

⏸️  ▶️  00:22:52
Dat het alleen slaat op het feit dat je niets over het programma mag zeggen.

⏸️  ▶️  00:22:56
Als het op het moment dat het gemonteerd wordt om het zo mee te zeggen.

⏸️  ▶️  00:23:00
Dan vind ik dat wel een grens over.

⏸️  ▶️  00:23:02
Ja, is ook zo.

⏸️  ▶️  00:23:04
Maar ze hebben misschien die boeteclausule niet nodig gehad om daar te blijven.

⏸️  ▶️  00:23:07
Nee, maar goed, dat zegt hij dus wel.

⏸️  ▶️  00:23:10
Hij zegt dus wel dat er gedreigd is met de boete van...

⏸️  ▶️  00:23:13
Nou ja, die twintigduizend heeft hij dan zelf ingevuld.

⏸️  ▶️  00:23:15
Maar ja, dat vind ik dan wel een ingewikkelde zaak als daar onterecht mee gestrooid is.

⏸️  ▶️  00:23:21
Maar opnieuw, we waren er niet bij.

⏸️  ▶️  00:23:23
Nee.

⏸️  ▶️  00:23:24
Terug naar Nederland dan?

⏸️  ▶️  00:23:27
Nee, nog één variant hierop.

⏸️  ▶️  00:23:30
Want is het spel bederf, geef je iets weg op het moment dat hij eerder alleen terugkomt.

⏸️  ▶️  00:23:36
Dus in hoeverre is op het moment dat ze hem lieten gaan.

⏸️  ▶️  00:23:41
Oké, ga maar naar huis.

⏸️  ▶️  00:23:43
Dus je komt alleen terug.

⏸️  ▶️  00:23:46
In hoeverre is dat het weggeven van de clou van het programma?

⏸️  ▶️  00:23:51
Ja, ik weet niet wat er in die contracten staat.

⏸️  ▶️  00:23:53
Ik ook niet.

⏸️  ▶️  00:23:54
Mocht iedereen het hebben? 06/20/15/15/19?

⏸️  ▶️  00:23:56
15/15/19.

⏸️  ▶️  00:23:57
We houden ons aan bevorderd.

⏸️  ▶️  00:23:58
Kijk, ik probeer in de gedachten...

⏸️  ▶️  00:24:01
Stel, ik ga ervan uit dat dit gezegd is.

⏸️  ▶️  00:24:03
Dan probeer ik in de gedachten te komen van waarom zou zoiets kunnen zijn gezegd.

⏸️  ▶️  00:24:07
Dus wat maakt dat logisch?

⏸️  ▶️  00:24:08
Dus stel dat zo'n programma zegt, spel bederf, twintigduizend euro.

⏸️  ▶️  00:24:13
Wat voor spel bederf zouden ze dan voor zich kunnen zien?

⏸️  ▶️  00:24:19
Een kandidaat die alleen eerder terugkomt, zou dat kunnen zijn?

⏸️  ▶️  00:24:24
Ja.

⏸️  ▶️  00:24:25
Misschien.

⏸️  ▶️  00:24:26
Ja, oprecht, ik weet niet hoe dat omschreven staat en in hoeverre dat uitgespecifieerd.

⏸️  ▶️  00:24:32
Verderop in het stuk van het AD, want daar zijn we nog steeds mee bezig, puntsgewijs.

⏸️  ▶️  00:24:37
Staat dat, inmiddels terug in Nederland, als Aylin naar buiten gaat...

⏸️  ▶️  00:24:42
en dit zal dan ook na de uitzendingen zijn of zo.

⏸️  ▶️  00:24:44
Wordt ze nageroepen en via social media krijgt ze haatberichten...

⏸️  ▶️  00:24:48
omdat zij als half Turkse dame met een donkere man is.

⏸️  ▶️  00:24:52
En dat zorgt voor racistische reacties.

⏸️  ▶️  00:24:54
Vreselijk.

⏸️  ▶️  00:24:56
Vreselijk, afschuwelijk.

⏸️  ▶️  00:24:57
Ja, maar is dat de schuld van het programma?

⏸️  ▶️  00:24:59
Nee, zou ik zeggen.

⏸️  ▶️  00:25:01
Nee.

⏸️  ▶️  00:25:02
Speelt natuurlijk wel mee.

⏸️  ▶️  00:25:03
Ik bedoel, op het moment dat je niet goed in je vel zit of klachten hebt gekregen...

⏸️  ▶️  00:25:07
dan helpt dat natuurlijk niet mee.

⏸️  ▶️  00:25:09
Maar bij mij betreft niet de schuld van het programma.

⏸️  ▶️  00:25:11
Wat ze nog wel zeggen is dat er heel veel druk is uitgeoefend op zowel Aylin als Efrain...

⏸️  ▶️  00:25:18
om mee te doen aan de terugblik uitzending, de 'Hoe is het nu met...'.

⏸️  ▶️  00:25:23
Het staat waarschijnlijk inderdaad in de contract ook dat je daaraan mee moet doen.

⏸️  ▶️  00:25:27
Zij heeft uiteindelijk een doktersbriefje moeten overleggen...

⏸️  ▶️  00:25:30
dat ze zichzelf heeft geprobeerd van het leven te beroven...

⏸️  ▶️  00:25:35
om daar onderuit te komen, maar Efrain moest wel.

⏸️  ▶️  00:25:38
Dat is wel druk, maar tegelijk hoort het wel ook bij het programma.

⏸️  ▶️  00:25:42
Ja, dit is dus het lastige.

⏸️  ▶️  00:25:45
Omdat je je aan zo'n programma verbindt...

⏸️  ▶️  00:25:49
zul je aan bepaalde dingen mee moeten doen...

⏸️  ▶️  00:25:54
of je moet een hele goede reden hebben waarom dat niet zo is.

⏸️  ▶️  00:25:57
Een doktersbriefje is misschien een goede reden waarom dat niet zo is.

⏸️  ▶️  00:26:01
Maar voor de rest, ik heb er geen zin in.

⏸️  ▶️  00:26:05
Je kunt ook niet naar Expeditie Robinson...

⏸️  ▶️  00:26:09
en dan vervolgens een tas met Snickers meenemen...

⏸️  ▶️  00:26:12
omdat je denkt 'ik ga geen honger zitten leiden op het eind'.

⏸️  ▶️  00:26:15
Dat is wel een beetje de aard van het programma.

⏸️  ▶️  00:26:19
Daar heb je je wel aan verbonden.

⏸️  ▶️  00:26:21
Wel voordat je wist wat voor effect dit zou hebben, fair en half.

⏸️  ▶️  00:26:24
Zeker, ja.

⏸️  ▶️  00:26:25
Maar wat Efrain betreft, het feit dat je terug bent gekomen...

⏸️  ▶️  00:26:29
betekent niet dat je op die contractuele verplichting uit kunt.

⏸️  ▶️  00:26:32
Dat denk ik ook niet.

⏸️  ▶️  00:26:34
Dat kan met een briefje van de dokter.

⏸️  ▶️  00:26:37
Ja, exact. Ik noemde het net zijdelings...

⏸️  ▶️  00:26:40
maar daar moeten we het wel even serieus over hebben.

⏸️  ▶️  00:26:44
Eileen heeft dus twee zelfmoordpogingen gedaan.

⏸️  ▶️  00:26:48
Eentje vlak na het programma en eentje iets later.

⏸️  ▶️  00:26:52
Dat is natuurlijk vreselijk en ontzettend heftig.

⏸️  ▶️  00:26:56
Ja, dat went je niemand toe natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:27:00
Dat maakt ook dit hele verhaal wat zij hebben verteld extra intens.

⏸️  ▶️  00:27:07
En beeldend dat het echt niet goed met haar ging...

⏸️  ▶️  00:27:14
na deelname aan dit programma.

⏸️  ▶️  00:27:16
En ja, kijk, dan is dus nu de vraag...

⏸️  ▶️  00:27:21
en dat komt ook in het artikel naar voren...

⏸️  ▶️  00:27:23
is dat ontstaan door Temptation Island...

⏸️  ▶️  00:27:27
of zijn bepaalde onderliggende psychische lijden verergerd.

⏸️  ▶️  00:27:34
Dus heeft dat een negatief effect gehad op haar geestelijke gezondheid.

⏸️  ▶️  00:27:40
Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je al ergens aan leidt...

⏸️  ▶️  00:27:44
en je gaat naar Temptation Island, dat dat snel heftiger wordt.

⏸️  ▶️  00:27:48
Ik kan me dat heel goed voorstellen, want het is ook een heftig programma.

⏸️  ▶️  00:27:52
Maar ja, op het moment dat dat leidt tot één, dan wel twee...

⏸️  ▶️  00:28:00
Iedere zelfmoordpoging, laten we het zo zeggen, is natuurlijk één te veel.

⏸️  ▶️  00:28:05
Ja, absoluut. En we moeten er altijd even bij zeggen...

⏸️  ▶️  00:28:08
heb je vragen over zelfdoding, dan kun je terecht bij de Stichting 113...

⏸️  ▶️  00:28:11
op de telefoonnummer 113 of 0800 0113...

⏸️  ▶️  00:28:15
of via de site 113.nl.

⏸️  ▶️  00:28:17
Het was duidelijk dat het in ieder geval heel erg heftig voor Eileen was.

⏸️  ▶️  00:28:26
En daar is één fragment wat dan boekdelen spreekt...

⏸️  ▶️  00:28:30
die wij ook trouwens in ons zesde seizoen toen we spraken...

⏸️  ▶️  00:28:34
over deze editie van Temptation met hun als deelnemers...

⏸️  ▶️  00:28:39
hebben laten horen.

⏸️  ▶️  00:28:41
Nou ja, de korte samenvatting van tevoren is...

⏸️  ▶️  00:28:45
Eileen is in paniek.

⏸️  ▶️  00:28:47
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:28:52
Ik zat eigenlijk op de wc en ik hoor opeens een verschrikkelijk geluid.

⏸️  ▶️  00:28:57
En dat was mijn fotolijstje.

⏸️  ▶️  00:28:59
En ik begon gelijk met schreeuwen, want ik kon het echt niet geloven.

⏸️  ▶️  00:29:03
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:29:05
Mijn fotolijstje gaat af!

⏸️  ▶️  00:29:07
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:29:09
Ik kan het niet, ik kan het niet.

⏸️  ▶️  00:29:11
Dus ik dacht, nou, ik ben hier niet klaar voor...

⏸️  ▶️  00:29:14
want het eerste beeld wat ik zag was in bed...

⏸️  ▶️  00:29:17
dus ik dacht het tweede beeld wordt dan wat heftiger.

⏸️  ▶️  00:29:20
Ja, dat kon ik echt niet aan.

⏸️  ▶️  00:29:23
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:29:26
Eileen, Eileen, Eileen.

⏸️  ▶️  00:29:28
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:29:38
Ik dacht echt dat ik gewoon beelden zou zien van dat die seks zou hebben...

⏸️  ▶️  00:29:43
of zou zoenen of iets in die richting.

⏸️  ▶️  00:29:46
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:29:50
Ik snap het niet, ik houd zo veel van haar.

⏸️  ▶️  00:29:53
Ja, maar...

⏸️  ▶️  00:29:55
Ik denk dat ze zien hè.

⏸️  ▶️  00:29:56
Ik ben zo bang.

⏸️  ▶️  00:29:57
Alsjeblieft, ik heb echt geen idee.

⏸️  ▶️  00:29:59
Klaar?

⏸️  ▶️  00:30:00
Druk maar.

⏸️  ▶️  00:30:01
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:30:05
Lieve dames, deze keer geen bericht van de andere kant, maar een berichtje van mij.

⏸️  ▶️  00:30:09
Jullie gaan vandaag op een-op-een date en de single mannen uit jullie villa mogen vandaag kiezen met wie ze op date gaan.

⏸️  ▶️  00:30:15
Heel normaal.

⏸️  ▶️  00:30:16
Heel veel plezier.

⏸️  ▶️  00:30:17
*Gelach*

⏸️  ▶️  00:30:18
Sorry.

⏸️  ▶️  00:30:19
Oh my god.

⏸️  ▶️  00:30:20
Rustig.

⏸️  ▶️  00:30:21
Even normaal.

⏸️  ▶️  00:30:23
*Geluid van schreeuw*

⏸️  ▶️  00:30:27
Eiland, oké.

⏸️  ▶️  00:30:29
Eeuwig hè.

⏸️  ▶️  00:30:30
Zeg, jij hebt je er geen keer zo op.

⏸️  ▶️  00:30:32
Ik en Donna Kenk zijn aan elkaar van...

⏸️  ▶️  00:30:34
hij weet nog niet wat er is en hij doet al zo...

⏸️  ▶️  00:30:37
Eerlijk moest je ons een beetje in en uit van lachen zelf.

⏸️  ▶️  00:30:40
*Gelach*

⏸️  ▶️  00:30:41
Je bent zo goed gesproken.

⏸️  ▶️  00:30:43
Ja, heftig.

⏸️  ▶️  00:30:44
Ik zou ook zo reageren als ik Monika in mijn fotolijstje had.

⏸️  ▶️  00:30:47
*Gelach*

⏸️  ▶️  00:30:51
Dat vind je toch verschrikkelijk vals ook hè.

⏸️  ▶️  00:30:53
Nee, maar los daar...

⏸️  ▶️  00:30:55
Hier ging het natuurlijk helemaal kapot en...

⏸️  ▶️  00:30:57
Dit is haar e-thinking denk ik.

⏸️  ▶️  00:30:59
Ja, dat zeker.

⏸️  ▶️  00:31:00
Hier komt volgens mij alles samen waar ze uiteindelijk aan onderdoor is gegaan.

⏸️  ▶️  00:31:07
En wij hebben toen...

⏸️  ▶️  00:31:09
vonden we dit een beetje een rare overtocht reactie.

⏸️  ▶️  00:31:12
En dat kun je nog steeds zeggen dat dat zo is.

⏸️  ▶️  00:31:14
Maar iemand reageert natuurlijk niet voor niks op deze manier.

⏸️  ▶️  00:31:18
En hier komt gewoon iets hierboven.

⏸️  ▶️  00:31:21
En ja, dit is wat haar is overkomen.

⏸️  ▶️  00:31:28
En laten we zeggen...

⏸️  ▶️  00:31:30
Wij zijn ook niet heel erg fan van het opladen van een fotolijstje...

⏸️  ▶️  00:31:33
om vervolgens de presentatoren te zien.

⏸️  ▶️  00:31:35
Dus laten we daarmee dan in ieder geval nu afscheid nemen.

⏸️  ▶️  00:31:38
Doe dat nou gewoon niet.

⏸️  ▶️  00:31:40
Nee, maar je kan de programmamakers hier wel kwalijk nemen...

⏸️  ▶️  00:31:43
dat ze haar fotolijstje hebben laten afgaan.

⏸️  ▶️  00:31:46
Terwijl zij op dat moment al hoog in haar emoties zat.

⏸️  ▶️  00:31:49
Er waren nog drie dames...

⏸️  ▶️  00:31:51
waarmee het fotolijstje ook had kunnen afgaan.

⏸️  ▶️  00:31:54
Ja, nee, maar ja, dit is dramatiseren.

⏸️  ▶️  00:31:57
Dat we dat trouwens normaal vinden om te zeggen...

⏸️  ▶️  00:31:59
dat een fotolijstje afgaat.

⏸️  ▶️  00:32:01
Sluit het wat in godsnaam ook niet vergeten.

⏸️  ▶️  00:32:04
Nee, nee, dat is...

⏸️  ▶️  00:32:07
Ja, nee, die vraag, zeg maar, die keus, het scenario...

⏸️  ▶️  00:32:11
Het werkte trouwens natuurlijk uit dramaturgisch oogpunt...

⏸️  ▶️  00:32:14
als een tierenlier.

⏸️  ▶️  00:32:16
Alles zit hierin.

⏸️  ▶️  00:32:18
Iets heftiger misschien dan dat je van tevoren had verwacht.

⏸️  ▶️  00:32:23
Of dan iemand van tevoren had kunnen denken misschien.

⏸️  ▶️  00:32:26
Dat is natuurlijk ook de vraag.

⏸️  ▶️  00:32:28
Kun je dit soort intense reacties voorspellen?

⏸️  ▶️  00:32:31
Je kunt natuurlijk denken...

⏸️  ▶️  00:32:33
dat gaat eventjes een moeilijkheidje zijn.

⏸️  ▶️  00:32:36
Maar of...

⏸️  ▶️  00:32:38
Want in de volgorde der dingen...

⏸️  ▶️  00:32:41
Zij heeft net beeld gekregen van Efraim op bed...

⏸️  ▶️  00:32:45
met een vrijgezel waar we het net over hebben gehad...

⏸️  ▶️  00:32:47
tegen de afspraak in dat hij een dame op zijn kamer liet.

⏸️  ▶️  00:32:51
En vervolgens gaat weer het fotolijstje af.

⏸️  ▶️  00:32:54
En is ze dus bang dat ze daarna nog meer informatie krijgt...

⏸️  ▶️  00:32:59
waar ze eigenlijk helemaal geen zin in heeft?

⏸️  ▶️  00:33:01
Volgens mij is dat een logische reactie.

⏸️  ▶️  00:33:03
Het is op zich een logische gedachtegang...

⏸️  ▶️  00:33:06
dat het erger wordt.

⏸️  ▶️  00:33:09
Maar of je nou van tevoren kunt inzien...

⏸️  ▶️  00:33:15
dat iemand zo over de kling gaat...

⏸️  ▶️  00:33:18
dat is natuurlijk maar de vraag.

⏸️  ▶️  00:33:20
Nee, absoluut.

⏸️  ▶️  00:33:21
Het is inderdaad de vraag of de programmamakers hier dan onverantwoord hebben gehandeld.

⏸️  ▶️  00:33:25
En dat zal als het ooit tot een rechtszaak komt...

⏸️  ▶️  00:33:27
want dat moeten we nog maar kijken ook.

⏸️  ▶️  00:33:29
De kandidaten hebben zich in ieder geval gemeld...

⏸️  ▶️  00:33:32
bij advocaat Sebas Dijkstra.

⏸️  ▶️  00:33:34
Die heeft ook gezegd dat zijn cliënten...

⏸️  ▶️  00:33:38
het gesprek met RTL willen aangaan.

⏸️  ▶️  00:33:41
Dus dat zou dan nog moeten komen.

⏸️  ▶️  00:33:44
Er hebben zich ook allerlei oud-kandidaten gemeld.

⏸️  ▶️  00:33:48
Niet zozeer bij Sebas Dijkstra, maar bij de Instagrams.

⏸️  ▶️  00:33:52
Onder andere Marisol.

⏸️  ▶️  00:33:54
Oké, ik ga ergens mijn ongevraagde mening over geven.

⏸️  ▶️  00:33:57
Over het feit dat Eileen en Efain zich hebben gemeld...

⏸️  ▶️  00:34:02
vanwege psychische klachten.

⏸️  ▶️  00:34:03
Dat kan. Van hun kan ik het nog geloven.

⏸️  ▶️  00:34:06
Hun hebben daar 30.000 euro voor gekregen.

⏸️  ▶️  00:34:09
Maar vervolgens gaan er 14 mensen meer...

⏸️  ▶️  00:34:12
zich melden vanwege psychische klachten door temptation.

⏸️  ▶️  00:34:17
Tuurlijk! Jullie willen allemaal 30.000 euro.

⏸️  ▶️  00:34:20
Ik vind het gewoon zo triest dat mensen na jaren...

⏸️  ▶️  00:34:23
opeens denken, oh ja, maar ik heb ook psychische klachten.

⏸️  ▶️  00:34:26
Tuurlijk! Jij wilt ook 30.000 euro...

⏸️  ▶️  00:34:29
en even in het nieuws komen en volgers erbij krijgen.

⏸️  ▶️  00:34:31
Het is gewoon triest, want hierdoor laten jullie...

⏸️  ▶️  00:34:33
een programma niet doorgaan...

⏸️  ▶️  00:34:35
waar waarschijnlijk heel veel trouwe kijkers aan zijn.

⏸️  ▶️  00:34:38
En nu kan temptation niet doorgaan vanwege de 14 mensen...

⏸️  ▶️  00:34:42
die zogenaamd ook psychische klachten hebben.

⏸️  ▶️  00:34:44
Please, get yourself together.

⏸️  ▶️  00:34:46
Het is gewoon triest.

⏸️  ▶️  00:34:47
Het is ook triest voor al die podcastmakers die hierop staan.

⏸️  ▶️  00:34:50
Ja, die nu zonder waan zitten.

⏸️  ▶️  00:34:53
Moeten we een gironummer openen?

⏸️  ▶️  00:34:55
Je kunt toch operalationist worden?

⏸️  ▶️  00:34:58
Dat is om ons door de koude winter heen te steunen.

⏸️  ▶️  00:35:01
Die 30.000 euro moet je even uitleggen.

⏸️  ▶️  00:35:05
Precies, ja.

⏸️  ▶️  00:35:06
Die 30.000 euro hebben Efraim en Eileen...

⏸️  ▶️  00:35:10
die 30.000 euro gekregen als een soort van compensatie...

⏸️  ▶️  00:35:15
in het feit dat zij niet kan werken door de psychische problemen.

⏸️  ▶️  00:35:20
Dat wordt af en toe gezien als een soort schuldbekentenis.

⏸️  ▶️  00:35:23
Maar volgens mij kun je het ook op een schikking laten aankomen...

⏸️  ▶️  00:35:27
of als een soort smarte geld of zoiets.

⏸️  ▶️  00:35:31
Ja, het was voor mij...

⏸️  ▶️  00:35:33
Ze hebben een mediation-traject gehaald...

⏸️  ▶️  00:35:36
en daar zijn ze niet helemaal uitgekomen.

⏸️  ▶️  00:35:38
En toen is uiteindelijk gezegd...

⏸️  ▶️  00:35:40
nou ja, we geven jullie 30.000 euro.

⏸️  ▶️  00:35:43
Ja, het is een schikking eigenlijk.

⏸️  ▶️  00:35:45
Dus het is geen schuldbekentenis, maar het is een schikking.

⏸️  ▶️  00:35:48
En dat is echt iets anders.

⏸️  ▶️  00:35:50
En nu, dat is natuurlijk het verhaal nu.

⏸️  ▶️  00:35:53
Er zit een vrij goede advocaat op volgens mij...

⏸️  ▶️  00:35:57
die heel goed weet hoe hij de media erbij moet betrekken.

⏸️  ▶️  00:36:01
Dat interview met het AD is waarschijnlijk ook het idee...

⏸️  ▶️  00:36:05
van Efraim en Eileen niet geweest.

⏸️  ▶️  00:36:07
Nee, absoluut niet.

⏸️  ▶️  00:36:09
En daarmee gaat nu het verhaal rond...

⏸️  ▶️  00:36:12
dat er geld te halen is.

⏸️  ▶️  00:36:14
En dat is het hele punt nu.

⏸️  ▶️  00:36:16
Los van de details die in dat interview hebben gezeten...

⏸️  ▶️  00:36:22
met het AD, is er nu gewoon...

⏸️  ▶️  00:36:24
er is gewoon geld te krijgen.

⏸️  ▶️  00:36:26
En dat trekt mensen aan.

⏸️  ▶️  00:36:28
Denken de kandidaten, denken ze hè?

⏸️  ▶️  00:36:30
Ja, dat denken ze. Tenminste, dat blijkt.

⏸️  ▶️  00:36:32
Want het voorbeeld is Efraim en Eileen.

⏸️  ▶️  00:36:35
En ik kan me voorstellen dat dat op die manier ook...

⏸️  ▶️  00:36:38
door die burelen gaat van die oud-deelnemers.

⏸️  ▶️  00:36:43
Ja, het is...

⏸️  ▶️  00:36:46
Ja, dit soort dingen trekt altijd mensen aan.

⏸️  ▶️  00:36:50
En los van het feit dat mensen een psychische klacht hebben...

⏸️  ▶️  00:36:54
nogmaals, dat is al erg genoeg.

⏸️  ▶️  00:36:57
Maar of het nou eerlijk is om...

⏸️  ▶️  00:37:02
te denken dat je hier ergens roem en geld uit kunt halen...

⏸️  ▶️  00:37:07
dat is natuurlijk eventjes de vraag.

⏸️  ▶️  00:37:09
Ja, en we weten inderdaad ook niet welke kandidaten uit welke seizoen...

⏸️  ▶️  00:37:12
wie het zijn, hoe en wat...

⏸️  ▶️  00:37:14
of dat ze jaren hebben gewacht om zich te melden.

⏸️  ▶️  00:37:17
Want dat zou best kunnen inderdaad.

⏸️  ▶️  00:37:19
Dat je jarenlang nergens last van hebt gehad, tussen aanhalingstekens.

⏸️  ▶️  00:37:23
En nu denkt, oh ja, ik heb eigenlijk ook wel best wel...

⏸️  ▶️  00:37:26
Nou ja, het kan ook zo zijn dat je denkt...

⏸️  ▶️  00:37:29
of dat je weet, ik heb hier last van.

⏸️  ▶️  00:37:32
Het zit me dwars. Ik ben anders teruggekomen...

⏸️  ▶️  00:37:34
dan dat ik naar naartoe ben gegaan, niet in de goede zin.

⏸️  ▶️  00:37:37
En dat er dan opeens mensen in de media verschijnen...

⏸️  ▶️  00:37:41
die daar ook last van hebben.

⏸️  ▶️  00:37:43
En dat je denkt, oh, ik ben helemaal niet de enige.

⏸️  ▶️  00:37:45
Dat kan, dat kan.

⏸️  ▶️  00:37:47
Ik wil hier ook wel graag melden, want ik heb hier ook al heel erg last van.

⏸️  ▶️  00:37:50
En ik heb altijd gedacht dat ik gek was.

⏸️  ▶️  00:37:52
Oh nee, gek geworden ben je daar niet.

⏸️  ▶️  00:37:54
Nou ja, anyway.

⏸️  ▶️  00:37:55
Nee, dat je de enige bent.

⏸️  ▶️  00:37:58
En dat nu mensen zich gaan verenigen.

⏸️  ▶️  00:38:01
Dat kan natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:38:02
Dat is helemaal niet denkbeeldig.

⏸️  ▶️  00:38:05
Maar mensen moeten niet erop rekenen...

⏸️  ▶️  00:38:07
dat ze opeens ook 30.000 euro rijker gaan zijn.

⏸️  ▶️  00:38:11
Heb je een rekeningnummer naar Peter van der Vorst...

⏸️  ▶️  00:38:13
dan maakt hij even een tikkie.

⏸️  ▶️  00:38:15
Dan maakt hij even 30.000 euro over.

⏸️  ▶️  00:38:18
En voor de roem is ook...

⏸️  ▶️  00:38:20
want sommige mensen zeggen dat die mensen het dan voor de roem doen.

⏸️  ▶️  00:38:23
Doen ze ook.

⏸️  ▶️  00:38:24
Dat melden nu bedoel je?

⏸️  ▶️  00:38:26
Ja, precies.

⏸️  ▶️  00:38:27
Ja, oké, check.

⏸️  ▶️  00:38:28
En dat is natuurlijk...

⏸️  ▶️  00:38:30
ook dat kun je je afvragen.

⏸️  ▶️  00:38:32
Want die mensen staan nergens met naam en toenaam genoemd.

⏸️  ▶️  00:38:34
Efraim en Elin hebben zichzelf naar voren geschoven...

⏸️  ▶️  00:38:37
als belangenbehartigers voor een steeds grotere groep mensen.

⏸️  ▶️  00:38:42
Maar ik heb van iemand anders gehoord die zegt...

⏸️  ▶️  00:38:45
doe mij ook maar een interview op Nu.nl.

⏸️  ▶️  00:38:49
En dat pleit wel weer voorzet.

⏸️  ▶️  00:38:51
Dat bedoel jij denk ik ook te zeggen.

⏸️  ▶️  00:38:53
Van die andere kandidaten.

⏸️  ▶️  00:38:55
Want we weten dus dat Mike heeft gezegd...

⏸️  ▶️  00:38:57
dat hij en Evie het in ieder geval niet zijn.

⏸️  ▶️  00:38:59
Want ook al werden zij ermee in verband gebracht, geloof ik.

⏸️  ▶️  00:39:03
Ja, door middel van het plaatsen van een video of een foto bij een artikel.

⏸️  ▶️  00:39:07
Temptation Island heeft altijd een imago gehad.

⏸️  ▶️  00:39:23
Een imago van mensen misbruiken...

⏸️  ▶️  00:39:28
een twijfelachtige programma.

⏸️  ▶️  00:39:32
Mensen proberen te laten vreemdgaan, moreel van alles op aan te merken.

⏸️  ▶️  00:39:36
En Gudde is er ook dit keer gewoon weer als de kippenbij...

⏸️  ▶️  00:39:40
om het programma, ook journalisten...

⏸️  ▶️  00:39:44
maar iedereen en zijn moeder vindt hier iets van.

⏸️  ▶️  00:39:46
Zijn er echt zo'n soort journalisten?

⏸️  ▶️  00:39:48
Nou ja, kijk, hier haal je altijd iets uit.

⏸️  ▶️  00:39:53
Want het bevestigt het beeld dat mensen al hebben van het programma.

⏸️  ▶️  00:39:58
Terecht of onterecht.

⏸️  ▶️  00:40:00
Het is een manier om iets wat als vuil wordt gezien...

⏸️  ▶️  00:40:03
weer van de televisie te halen.

⏸️  ▶️  00:40:05
Ik vind het ironisch dat uitgerekend iemand als Johan Derksen...

⏸️  ▶️  00:40:08
hier een probleem mee heeft.

⏸️  ▶️  00:40:10
Die zegt de ergste, gruwelijkste dingen in dat kutprogramma van hem.

⏸️  ▶️  00:40:13
Nou ja, er is ergens...

⏸️  ▶️  00:40:16
Niks mag meer en alles is bekrompen.

⏸️  ▶️  00:40:18
En uitgerekend het programma wat het toonbeeld is...

⏸️  ▶️  00:40:21
van dingen die misschien twijfelachtig zijn.

⏸️  ▶️  00:40:25
Daarvan gaan dit soort mensen nu ook nog eens roepen...

⏸️  ▶️  00:40:27
dat ze van de buis moeten.

⏸️  ▶️  00:40:28
Dus er zit een soort van rare schizofreen ding in...

⏸️  ▶️  00:40:31
die hele discussie.

⏸️  ▶️  00:40:33
Maar het is wel hoe het merendeel van de mensen erover denkt.

⏸️  ▶️  00:40:37
En dit is iets wat altijd aan het programma gaat blijven hangen.

⏸️  ▶️  00:40:41
Er hoeft maar het minste of geringste mis te gaan.

⏸️  ▶️  00:40:44
Of je staat op de voorpagina van het Algemeen Dagblad.

⏸️  ▶️  00:40:46
Of ergens anders.

⏸️  ▶️  00:40:49
En dat is denk ik ook één van de redenen...

⏸️  ▶️  00:40:53
waarom dat programma met zeer veel zorgvuldigheid wordt gemaakt.

⏸️  ▶️  00:40:57
Want het feit dat ik dat kan bedenken...

⏸️  ▶️  00:40:59
wil zeggen dat er heel veel andere mensen dat ook hebben kunnen bedenken.

⏸️  ▶️  00:41:02
En uitgerekend de mensen die er waarschijnlijk over gaan.

⏸️  ▶️  00:41:04
Want ik ben niet slimmer dan hen.

⏸️  ▶️  00:41:06
Dus dat maakt het tegelijkertijd vrij onwaarschijnlijk...

⏸️  ▶️  00:41:08
dat het op zo'n grote schaal misbruik wordt gemaakt van mensen.

⏸️  ▶️  00:41:13
En die wordt geëxploiteerd op een manier...

⏸️  ▶️  00:41:16
zoals die omschreven is in dat eerste artikel.

⏸️  ▶️  00:41:18
Los van...

⏸️  ▶️  00:41:20
Want we hebben het fragmentje gehoord van Eileen.

⏸️  ▶️  00:41:22
Zij gaat hier echt totaal door de vloer.

⏸️  ▶️  00:41:26
Maar om nou te zeggen dat er dan iets fundamenteel mis zit in dat programma...

⏸️  ▶️  00:41:33
los van of je het een goed programma vindt of niet.

⏸️  ▶️  00:41:35
Daar blijf ik toch wel mijn twijfels bij houden.

⏸️  ▶️  00:41:40
Het is hoe dan ook, en daarom maken wij er ook met heel veel plezier een podcast over.

⏸️  ▶️  00:41:44
Het is hoe dan ook gewoon een guilty pleasure.

⏸️  ▶️  00:41:46
En het is voor heel veel mensen een guilty pleasure.

⏸️  ▶️  00:41:49
De vraag is dus inderdaad of het zorgvuldig genoeg gemaakt wordt.

⏸️  ▶️  00:41:52
Wat jij zegt terecht, de programmamakers weten ook wel hoe de vlag erbij hangt.

⏸️  ▶️  00:41:56
Die weten ook wel dat ze voorzichtig moeten zijn.

⏸️  ▶️  00:41:58
Dus om die reden heb ik bij heel veel dingen...

⏸️  ▶️  00:42:02
los van de psychische klachten opnieuw...

⏸️  ▶️  00:42:04
bij heel veel dingen die Eveline en Eileen zeggen...

⏸️  ▶️  00:42:07
heb ik mijn twijfels.

⏸️  ▶️  00:42:08
Dingen waar ze direct het programma beschuldigen.

⏸️  ▶️  00:42:11
Maar de naam Temptation Island is wel voor altijd besmet.

⏸️  ▶️  00:42:16
Net als de Voice of Holland durf ik bijna met zekerheid wel te zeggen...

⏸️  ▶️  00:42:20
niet terug te zal keren, omdat die naam besmet is.

⏸️  ▶️  00:42:23
Heb ik ernst getwijfeld of Temptation Island terug kan komen.

⏸️  ▶️  00:42:27
Jawel.

⏸️  ▶️  00:42:29
Misschien niet nu, zeker niet nu.

⏸️  ▶️  00:42:31
Want de eventuele plannen die er niet waren voor een nieuw seizoen...

⏸️  ▶️  00:42:35
die zijn stopgezet.

⏸️  ▶️  00:42:36
Ja, dat is ook wel fascinerend.

⏸️  ▶️  00:42:38
Geen idee hoe dat werkt.

⏸️  ▶️  00:42:40
Dus daar zal zeker wel een jaar of twee jaar tussen komen.

⏸️  ▶️  00:42:45
Maar het is ook een ijzersterk format wat altijd kijkers trekt.

⏸️  ▶️  00:42:50
Maar verzin je dan niet een nieuwe naam?

⏸️  ▶️  00:42:53
Test je relatie eiland of zo?

⏸️  ▶️  00:42:55
Nou, ik ga kijken.

⏸️  ▶️  00:42:58
Er is een reden dat ik geen programma namen verzin.

⏸️  ▶️  00:43:01
Test je relatie op een eiland.nl.

⏸️  ▶️  00:43:04
Precies. Ik leem hem al vast.

⏸️  ▶️  00:43:06
We hebben natuurlijk wel eerder gezegd...

⏸️  ▶️  00:43:10
dat je misschien het hele format weer eens overhoop moet gooien.

⏸️  ▶️  00:43:16
Zeker gezien de laatste paar seizoenen natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:43:19
Precies. En het succes van het Amerikaanse seizoen...

⏸️  ▶️  00:43:22
waar je hier eigenlijk niks over hoort...

⏸️  ▶️  00:43:24
maar waar de spanning een stuk minder hoog is om er iets uit te halen.

⏸️  ▶️  00:43:28
Want binnen een maand is er altijd wel wat uit te halen.

⏸️  ▶️  00:43:31
De Nederlandse kandidaten zitten daar twaalf dagen.

⏸️  ▶️  00:43:34
En de Amerikaanse mensen doen daar een maand over om uit elkaar te gaan.

⏸️  ▶️  00:43:40
Om hun relatie te testen.

⏸️  ▶️  00:43:43
Precies dat.

⏸️  ▶️  00:43:44
Of om erachter te komen of iemand anders beter bij je past.

⏸️  ▶️  00:43:47
Dat moet je niet vergeten.

⏸️  ▶️  00:43:50
Of om een liefde te zoeken als vrije gezel.

⏸️  ▶️  00:43:52
Precies. En je moet ook niet vergeten dat het momentopname is natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:43:55
Dat zeker niet.

⏸️  ▶️  00:43:57
Kijk, dat is het laatste wat ik er denk ik nog over wil zeggen.

⏸️  ▶️  00:44:02
En dat is dat de Nederlandse makers...

⏸️  ▶️  00:44:05
hebben twaalf dagen om er een tyfus zooi van te maken.

⏸️  ▶️  00:44:09
Zeg maar, eventjes hè.

⏸️  ▶️  00:44:11
Dat is aanzienlijk minder dan een maand.

⏸️  ▶️  00:44:14
Je kunt uitrekenen hoeveel minder.

⏸️  ▶️  00:44:16
Maar doe dat met een rekenmachine, dan kan ik gewoon door.

⏸️  ▶️  00:44:19
En Efrain en Elin waren er pas na...

⏸️  ▶️  00:44:24
vijf dagen of zo kwamen ze daar binnen wandelen.

⏸️  ▶️  00:44:27
Dus die hadden nog een week.

⏸️  ▶️  00:44:30
Je doet je als productie ook wel wat aan...

⏸️  ▶️  00:44:33
als je wil proberen om binnen een week...

⏸️  ▶️  00:44:36
die mensen in beweging te krijgen.

⏸️  ▶️  00:44:38
Want een week is gewoon heel erg te overzien.

⏸️  ▶️  00:44:42
Psychisch, zelfs twee weken denk je...

⏸️  ▶️  00:44:44
volgende week rond deze tijd zijn we er alweer bijna.

⏸️  ▶️  00:44:47
Dat werkt anders in iemands hoofd.

⏸️  ▶️  00:44:50
In theorie dus, want ondanks dat hebben ze toch...

⏸️  ▶️  00:44:53
Efrain en Elin behoorlijk kapot gekregen.

⏸️  ▶️  00:44:56
Daar hebben ze wel grapjes voor nodig gehad.

⏸️  ▶️  00:45:00
Als die fotolijstjes.

⏸️  ▶️  00:45:03
Subtiel verknipte, nou niet verknipte...

⏸️  ▶️  00:45:07
want iedereen heeft het een beetje gezegd.

⏸️  ▶️  00:45:09
Maar suggestieve in een context geplaatste opmerking...

⏸️  ▶️  00:45:13
over misschien ben ik wel vrijgezel of heb ik er niet zoveel zin mee.

⏸️  ▶️  00:45:17
Dat is in mijn optiek hard werken om iets te forceren.

⏸️  ▶️  00:45:23
Daarvan kun je vinden dat dat niet eerlijk is...

⏸️  ▶️  00:45:26
ten opzichte van de deelnemers.

⏸️  ▶️  00:45:28
Maar het is tegelijkertijd als je twaalf dagen hebt...

⏸️  ▶️  00:45:31
denk ik noodzakelijk om dat te doen...

⏸️  ▶️  00:45:35
om de koevoet erin te zetten en drama te krijgen.

⏸️  ▶️  00:45:40
De luxe positie die de Amerikaanse versie heeft...

⏸️  ▶️  00:45:43
is dat ze daar een maand over kunnen doen.

⏸️  ▶️  00:45:46
Daar heb je dus niet allerlei dat soort rariteiten nodig...

⏸️  ▶️  00:45:49
om de emoties op te zwepen.

⏸️  ▶️  00:45:52
Want dat gebeurt toch wel in een maand.

⏸️  ▶️  00:45:54
Een maand is ondoenlijk. Dat kan helemaal niet.

⏸️  ▶️  00:45:57
Je kunt als productie achterover gaan hangen...

⏸️  ▶️  00:45:59
met een afstandsbediening in je hand...

⏸️  ▶️  00:46:01
en een maand lang zien wat er gebeurt.

⏸️  ▶️  00:46:03
En het wordt één groot orgie.

⏸️  ▶️  00:46:05
Dat is wat standaard gebeurt na een maand...

⏸️  ▶️  00:46:08
op het moment dat mensen in zo'n wereld terechtkomen.

⏸️  ▶️  00:46:11
En dan hoef je iets minder op het randje van acceptabel...

⏸️  ▶️  00:46:16
beeldjes bij elkaar te knippen...

⏸️  ▶️  00:46:18
in de hoop dat iemand dan een radicale stap neemt...

⏸️  ▶️  00:46:22
die hij helemaal niet van plan was om te doen...

⏸️  ▶️  00:46:25
zodat jij een lekker drama-seizoen Temptation Island kunt maken.

⏸️  ▶️  00:46:32
Dus ik zou zeggen, neem meer tijd.

⏸️  ▶️  00:46:36
Het kost ook extra geld, minstens een dubbele.

⏸️  ▶️  00:46:40
Maar neem gewoon meer tijd...

⏸️  ▶️  00:46:42
waardoor je die kandidaten zelf die stappen kunt laten maken...

⏸️  ▶️  00:46:47
die je anders een soort van forceert.

⏸️  ▶️  00:46:52
Dus als het programma terugkeert, neem meer tijd.

⏸️  ▶️  00:46:55
Wij houden het voor je in de gaten, uiteraard.

⏸️  ▶️  00:46:58
Zullen wij als het tot de rechtszaak komt...

⏸️  ▶️  00:47:00
als rechtbankverslaggevers daar naartoe gaan...

⏸️  ▶️  00:47:03
en dan die zaak elke dag op de voet volgen?

⏸️  ▶️  00:47:07
Dat lijkt me heerlijk.

⏸️  ▶️  00:47:09
De Temptation Island-files gaan we dan maken.

⏸️  ▶️  00:47:11
Je kunt een X-files-muziekje onderzetten, misschien.

⏸️  ▶️  00:47:14
Dat gaan we dan zeker doen als het zover komt.

⏸️  ▶️  00:47:17
Want uiteindelijk zal het wel op een schikking of op gesprekken uitdraaien.

⏸️  ▶️  00:47:21
Als het een rechtszaak wordt, zijn we bij je terug.

⏸️  ▶️  00:47:23
Maar voorlopig zullen we het even zonder Temptation Island moeten doen.

⏸️  ▶️  00:47:27
Maar mag ik dan afronden?

⏸️  ▶️  00:47:30
Want dit seizoen, waar we het nu even over hadden...

⏸️  ▶️  00:47:34
seizoen zes, heeft ook zoveel prachtigs opgeleverd.

⏸️  ▶️  00:47:40
Je krijgt er zoveel voor terug.

⏸️  ▶️  00:47:42
Ik wil graag afsluiten met dit moment...

⏸️  ▶️  00:47:47
waarin Monika Geuze wordt verleid...

⏸️  ▶️  00:47:50
om op Nationale Videoland het te hebben over aftrekken.

⏸️  ▶️  00:47:56
Graag gedaan. Groetjes van Martin en Arjan.

⏸️  ▶️  00:47:59
Delfien, heeft Joop zich gisteren afgetrokken onder de douche?

⏸️  ▶️  00:48:02
Nee, jongen. Ik zweer je dat echt op alles.

⏸️  ▶️  00:48:05
Heb je het aan hem gevraagd?

⏸️  ▶️  00:48:07
Ja, dat weet ik niet meer.

⏸️  ▶️  00:48:09
Maar wel, ja.

⏸️  ▶️  00:48:12
Ik heb je al gekussen. - Wat?

⏸️  ▶️  00:48:15
Ja. Ik was single. - Je hebt gevraagd of je het voelt.

⏸️  ▶️  00:48:18
Mijn tongpiersing. - Ja.

⏸️  ▶️  00:48:20
Ik was toch single, of niet? - Natuurlijk.

⏸️  ▶️  00:48:24
Maar het is gewoon gek dat je erover liegt.

⏸️  ▶️  00:48:26
Je doet wat je wil. - Ik heb hem echt niet afgetrokken.

⏸️  ▶️  00:48:29
Oké, ik heb hem gekust.

⏸️  ▶️  00:48:31
Dat was het dan ook.

⏸️  ▶️  00:48:33
Ik was single, wat is het probleem? Ik heb hem niet afgetrokken.

⏸️  ▶️  00:48:36
Ik heb hem gewoon gekust. Wat heb jij allemaal gedaan met die hoeren?

⏸️  ▶️  00:48:39
Heb ik altijd vragen gesteld? - Het gaat daar niet over.

⏸️  ▶️  00:48:42
Het gaat om wat er hier is plaatsgevonden.